منظومه حقوق در اسلام ریشه در تکلیف الهی دارد و عمل به حقوق ملت، یک تکلیف و فریضه است
به گزارش مرکز رسانه پژوهشکده شورای نگهبان، نشست علمی «حقوق ملت از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی» با حضور آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و دکتر امیر کشتگر، عضو هیأت علمی و معاون پژوهشهای بنیادین پژوهشکده شورای نگهبان به همت پژوهشکده شورای نگهبان در سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، این نشست علمی در دهمین روز برگزاری سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به همراه با معرفی جلد سوم و چهارم کتاب تحلیل مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص فصل حقوق ملت، در سالن سرای گفتوگوی نمایشگاه برگزار شد.
آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری که به عنوان نویسنده این کتاب در نشست سخنرانی میکرد، دو مانع کلان برای تحقق حقوق انسان را شامل موانع درونی و موانع بیرونی دانست و افزود: موانع درونی دلدادگیهایی است که انسان را به انحطاط میکشاند و در ادبیات دینی به آن هوای نفس گفته میشود و موانع بیرونی، مناسبات ظالمانه حاکم بر روابط انسانهاست که از درون خانواده شروع میشود و تا شغل و مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ادامه دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد که در موانع درونی، انسان موظف به جهاد نفس است و اینکه انسان عبد خدا شود. اما با وجود جهاد نفس، ظالمان در مقیاس ملی و بینالمللی مانع تحقق حقوق انسان خواهند شد. به این نوع حاکمیت ظالمانه در ادبیات دینی گفته میشود حاکمیت طاغوت.
آیتالله کعبی در ادامه با اشاره به اینکه تا زمانی که طاغوت وجود دارد، از حقوق انسان در عرصه داخلی و بینالمللی خبری نیست، راه حل را شناخت طاغوت و طاغوتزدایی برشمرد و با اشاره به اینکه شخصی چون ترامپ نمونه طاغوت است، افزود: امروز از دیدگاه ترامپ، حماس تروریست است اما در مقابل احمدالشرع که تروریست القاعده است به خاطر منافع آمریکا حمایت می شود. یا سازمان مجاهدین خلق که هلوکاست ایرانی را راه انداخته بودند اما چون منافعشان با منافع آمریکا جور درآمد از آنها حمایت شد.
وی سازوکار احقاق حقوق را جهاد تمدنی عنوان کرد و گفت: اما در عرصه حکمرانی داخلی امر به معروف و نهی از منکر است. معنی آن پشتیبانی از حقوق ملت است و در مسئله حجاب خلاصه نمیشود. بلکه هر ظلم آموزشی، تربیتی، سلامت و بهداشت و محیط زیست و هرگونه ظلمی را شامل میشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شعار در مورد حق، کاری ساده است. در اسلام نیز به عمل برای تحقق حقوق به جای صرفا حرف زدن اهمیت داده شده است. واضع حقوق ملت حکمران نیست. چون قدرت فساد میآورد. قدرتی که سازنده حق است به وسیله حقِ قانون کنترل نمیشود.
این استاد حوزههای علمیه افزود: منظومه حقوق در اسلام ریشه در تکلیف خدا دارد و عمل به حقوق ملت یک تکلیف و فریضه است و اگر کسی به حقالناس عمل نکند ظالم است.
آیت الله کعبی در خاتمه گفت: در این دو جلد کتاب، بر اساس اصول فقهی نسبت به تبیین حقوق مردم اهتمام شده است.