سیاستهای کلی انتخابات
سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ مقام معظم رهبری
۱- تعیین حوزههای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی برمبنای جمعیت و مقتضیات اجتنابناپذیر بهگونهایکه حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم گردد.
۲- برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بهصورت دومرحلهای در صورت عدمکسب نصاب قانونی در مرحلهاول.
۳- بهرهمندی داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی با تقسیم برابر متناسب با امکانات در هر انتخابات حسب مورد از صداوسیما و فضای مجازی و دیگر رسانهها و امکانات دولتی و عمومی کشور.
۴- تعیین حدود و نوع هزینهها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفافسازی منابع و هزینههای انتخاباتی داوطلبان و تشکلهای سیاسی و اعلام به مراجع ذیصلاح و اِعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی.
۵- ممنوعیت هرگونه تخریب، تهدید، تطمیع، فریب و وعدههای خارج از اختیارات قانونی و هرگونه اقدام مغایر امنیت ملی، نظیر تفرقهی قومی و مذهبی در تبلیغات انتخاباتی.
۶- ممنوعیت استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان، اعم از مالی و تبلیغاتی، توسط نامزدها و احزاب و برخورد بموقع دستگاههای ذیربط.
۷- پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی و هرگونه اقدام مغایر قانون، منافع ملی، وحدت ملی و امنیت ملی و رسیدگی سریع و خارج از نوبت حسب مورد به آنها، بهویژه جرائم امنیتی، مالی و تبلیغاتی و اقدامات تخریبی ضد داوطلبان.
۸- ارتقای سطح شناخت و آگاهی و آموزشهای عمومی و ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینهکردن آن در فرهنگ عمومی و تعیین قواعد و ضوابط رقابت سیاسی سالم بهمنظور افزایش مشارکت و حضور آگاهانه و بانشاط مردم و کمک به انتخاب اصلح.
۹- تعیین چارچوبها و قواعد لازم برای فعالیت قانونمند و مسئولانهِی احزاب و تشکلهای سیاسی و اشخاص حقیقی در عرصهی انتخابات مبتنیبر اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران بهنحویکه رقابتهای انتخاباتی منجر به افزایش مشارکت آگاهانه، اعتماد، ثبات و اقتدار نظام شود.
۱۰- ارتقای شایستهگزینی -همراه با زمینهسازی مناسب- در انتخاب داوطلبان تراز شایستهی جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگیهایی متناسب با جایگاه مربوط از طریق:
۱-۱۰- تعیین دقیق معیارها و شاخصها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان در چارچوب قانوناساسی با تأکید بر کارآمدی علمی، جسمی و شایستگی متناسب با مسئولیتهای مربوط و تعهد به اسلام، انقلاب و نظام اسلامی و قانوناساسی، بهویژه التزام به ولایت فقیه و سلامت اخلاقی-اقتصادی.
۲-۱۰- شناسایی اولیهی توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحلهی ثبتنام به شیوههای مناسب قانونی و متناسب با هر انتخابات.
۳-۱۰- بررسی دقیق و احراز شرایط لازم برای صلاحیت نامزدها با پیشبینی زمان کافی در چارچوب قانون هر انتخابات از طریق استعلام از مراجع ذیصلاح و پاسخگویی مسئولانه و بموقع آنها.
۴-۱۰- اتخاذ ترتیبات لازم برای به حداقل رساندن ممنوعیت حضور داوطلبان شاغل.
۵-۱۰- تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبّر بودن نامزدهای ریاستجمهوری توسط شورای نگهبان.
۱۱- نظارت شورای نگهبان بر فرایندها، ابعاد و مراحل انتخابات ریاستجمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، از جمله تأیید نهایی صلاحیت داوطلبان، رسیدگی به شکایات و تأیید یا ابطال انتخابات، بهمنظور تأمین سلامت انتخابات، جلب مشارکت حداکثری و تأمین حقوق داوطلبان و رأیدهندگان با:
۱-۱۱- تعیین سازوکارهای شفاف، زمانبندیشده و اطمینانبخش و فراهمکردن حضور داوطلبان یا نمایندگان آنها در تمام مراحل.
۲-۱۱- پاسخگویی مکتوب درخصوص دلایل ابطال انتخابات و ردّ صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان.
۱۲- بهرهگیری از فناوریهای نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آرا و اعلام نتایج.
۱۳- تعیین سازوکار لازم برای حسن اجرای وظایف نمایندگی، رعایت قسمنامه، جلوگیری از سوءاستفادهی مالی، اقتصادی و اخلاقی و انجام اقدامات لازم در صورت زوال یا کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس در منتخبان.
۱۴- ثبات نسبی قوانین انتخابات در چارچوب سیاستهای کلی و تغییرندادن آن برای مدت معتنابه، مگر به ضرورت و با تصویب تغییرات با رأی حداقل دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
۱۵- پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات و حق انتخاب آزادانهی افراد و صیانت از آرای مردم بهعنوان حقالناس در قانونگذاری، نظارت و اجرا و نیز رعایت کامل بیطرفی از سوی مجریان و ناظران و برخورد مؤثر با خاطیان.
۱۶- ممنوعیت ورود نیروهای مسلح، قوای سهگانه اعم از وزارتخانهها و دستگاههای تابعهی آنها، دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی، سازمانها، نهادها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی در دستهبندیهای سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان.
۱۷- اجرای انتخابات ریاستجمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط وزارتکشور و زیر نظر هیئتاجرایی مرکزی انتخابات به ریاست وزیرکشور که ترکیب این هیئت و وظایف آن و همچنین ترکیب و وظایف هیئتهای اجرایی استانی و شهرستانی را قانون مشخص میکند.
۱۸- تنظیم تاریخ و همزمانی برگزاری انتخاباتهای عمومی بهگونهایکه فاصلهی برگزاری آنها حدود دو سال باشد و مراحل و سازوکار اجرایی آن تا حد امکان، یکسان و متحد صورت پذیرد.