استقلال قوا و نهادهای فراقوهای در نظام جمهوری اسلامی ایران
چکیده:
قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 57 استقلال قوای حکومتی را زیر نظر ولی فقیه به رسمیت شناخته است. همچنین قوای سهگانه باید صرفاً در حیطه صلاحیتهای تقنینی، اجرایی و قضائی خود و با حفظ استقلال، با یکدیگر تعامل کنند. در این میان شاهد تأسیس نهادهایی مانند شورای عالی نظارت هستیم که با عضویت نمایندگانی از قوای سهگانه به امور تقنینی و اجرایی پرداخته و به نحوی استقلال قوا را نقض میکنند. شورای نگهبان با اتخاذ شاخص ماهوی تفکیک صلاحیتهای قوا و به استناد اصل استقلال قوا، این نهادها را مغایر با اصولی همچون اصول 57، 58 و 60 قانون اساسی دانسته است. لکن با توجه به سیستم تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم تعامل سازنده قوا با یکدیگر، ایجاد ارتباط میان قوا ضروری به نظر میرسد و به همین جهت بهره گیری از سازوکاری سیاسی در ایجاد هماهنگی میان قوا راهکار مناسبی خواهد بود.
کلید واژهها: استقلال قوا، تعامل قوا، صلاحیت ماهوی، صلاحیت ساختاری، نظرات شورای نگهبان، شوراهای فراقوهای.
قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 57 استقلال قوای حکومتی را زیر نظر ولی فقیه به رسمیت شناخته است. همچنین قوای سهگانه باید صرفاً در حیطه صلاحیتهای تقنینی، اجرایی و قضائی خود و با حفظ استقلال، با یکدیگر تعامل کنند. در این میان شاهد تأسیس نهادهایی مانند شورای عالی نظارت هستیم که با عضویت نمایندگانی از قوای سهگانه به امور تقنینی و اجرایی پرداخته و به نحوی استقلال قوا را نقض میکنند. شورای نگهبان با اتخاذ شاخص ماهوی تفکیک صلاحیتهای قوا و به استناد اصل استقلال قوا، این نهادها را مغایر با اصولی همچون اصول 57، 58 و 60 قانون اساسی دانسته است. لکن با توجه به سیستم تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم تعامل سازنده قوا با یکدیگر، ایجاد ارتباط میان قوا ضروری به نظر میرسد و به همین جهت بهره گیری از سازوکاری سیاسی در ایجاد هماهنگی میان قوا راهکار مناسبی خواهد بود.
کلید واژهها: استقلال قوا، تعامل قوا، صلاحیت ماهوی، صلاحیت ساختاری، نظرات شورای نگهبان، شوراهای فراقوهای.
ارسال نظرات